Denk je dat felicitatiekaarten alleen nog gestuurd worden door oma’s en oude tantes? Think again! Ook zakelijk gezien is het heel verstandig om felicitatiekaarten te versturen. Je kunt ze versturen naar je klanten, naar bedrijven waar je mee samenwerkt en zelfs naar de concurrentie. Felicitatiekaarten zijn attent en je kunt ze zo leuk, grappig, gek en serieus maken als je zelf wilt. Ik kan me voorstellen dat je als kinderdagverblijf andere felicitatiekaarten stuurt dan wanneer je een administratiekantoor hebt.

Felicitatiekaarten voor je klanten

Of je nu een kapsalon hebt of een bouwonderneming, felicitatiekaarten sturen kan altijd. In de kapsalon spreek je mensen van alle leeftijden en lagen van de bevolking. Zij vertellen vaak veel over hun persoonlijke omstandigheden. En hoe leuk is het dan om daar naar te handelen door felicitatiekaarten te sturen? Bijvoorbeeld als een van je klanten oma geworden is of als een van je kleine klantjes zijn of haar zwemdiploma heeft gehaald. Dat is klantenbinding op een hele gemakkelijke en goedkope manier. Je bestelt je kaarten namelijk gemakkelijk en helemaal niet duur online. En hoe meer kaarten je bestelt, hoe goedkoper ze per stuk worden. Wanneer je een bouwonderneming hebt, kun je felicitatiekaarten sturen om mensen te feliciteren met hun nieuwe huis. Dat wordt vast en zeker gewaardeerd.

Felicitatiekaarten voor je zakenrelaties

Wanneer je weet dat een van je zakenrelaties jarig is, is het een kleine moeite om even een kaartje te versturen. Zo’n attentie wordt zeker gewaardeerd en zal de aandacht nog even extra op jouw bedrijf vestigen. En dat is altijd goed voor je zaken. Ook wanneer je zakenrelatie verhuist of een nieuwe locatie opent is een kaartje zeker op z’n plaats. En wat denk je van een kaartje sturen bij een pensionering of jubileum? Je zakenrelatie zal dat zeer welkom heten en dat ook zeker onthouden. En dat is natuurlijk weer goed voor de zaken in de toekomst.

Felicitatiekaarten voor de concurrentie?

Juist kaarten sturen naar je concurrentie kan zakelijk gezien erg verstandig zijn. Je weet nooit of jullie elkaar ooit eens nodig hebben. Bijvoorbeeld als jij veel meer opdrachten krijgt dan je aankunt. Het is dan fijn als je een goede band met de concurrentie hebt. Een kaartje op het juiste moment kan daar zeker aan bijdragen. Want zeg nou zelf, ook je band met de concurrentie moet in deze toch moeilijke tijden zo goed mogelijk zijn. Sommige mensen spreken liever van concullega’s, maar dat is misschien een stap te ver.