Voor elk beginnend bedrijf is het natuurlijk belangrijk om nieuwe klanten te krijgen. Zonder klanten is er geen omzet en zonder omzet kan er geen winst zijn. Het is dan zeker voor kleine beginnende bedrijfjes een groot succes wanneer de eerste klanten binnenkomen. Maar dat brengt ook stress met zich mee. De eerste klanten krijgen is een ding maar daarna wil je natuurlijk ook tevreden klanten hebben. En klanten kunnen helaas erg lastig zijn. In dit artikel bespreken we de beste manieren om met lastige klanten om te gaan.

Bill Gates zei dat de meest ontevreden klanten de beste leermeesters zijn voor je bedrijf. Maar Bill Gates heeft waarschijnlijk al heel lang niet zelf met ontevreden klanten hoeven dealen. Helaas horen moeilijke, ontevreden en zeurende klanten vaak bij het doen van zaken maar er zijn wel degelijk tactieken om er beter mee om te gaan.

Reageer snel

Vaak worden ontevreden klanten al een stuk kalmer als ze snel een antwoord op hun vraag of klacht krijgen. Als je te veel tijd laat verstrijken tussen de klacht en de reactie dan wordt de klant alleen maar bozer en zal zelfs met een goede oplossing niet tevreden zijn. Je zult ook harde keuzes moeten maken wanneer het om moeilijke en ontevreden klanten gaat. Soms kan he beter zijn een volledige teruggave van het betaalde geld te geven dan het te proberen te verbeteren.

Klanten die niet betalen

Een van de lastigste situaties zijn klanten die niet betalen. Je wilt klanten de tijd geven om een invoice te betalen maar wanneer het er niet van komt zul je maatregelen moeten nemen. Zorg altijd dat je contracten ondertekend en waterdicht zijn. Je kunt eerste dreigende e-mails sturen maar als het echt nodig is kun je een gerechtsdeurwaarder Hoofddorp aannemen. Deze de situatie dan overnemen. De kosten van de deurwaarder kun je ook op de klant verhalen.

Kies je klanten

Een van de beste manieren om de hoeveelheid moeilijke klanten die je hebt is door je klanten te zorgvuldig te kiezen. Wanneer je net begint met het bouwen van je bedrijf zul je geneigd zijn elke klant die je kunt krijgen aan te nemen. Maar de realiteit is dat sommige klanten niet de juiste match zijn met jouw dienst, ook al zijn ze bereid je te betalen. Wees dus dapper genoeg om nee te zeggen tegen een potentiƫle klant als je de samenwerking niet zit zitten. Dit bespaart je een hoop gedoe.